Hlasové návyky procvičujeme na hlasových cvičeních. Cvičení je třeba vytvořit tak, aby procvičilo současně několik dovedností (např. zpěv hlavovým tónem, výslovnost koncovek a frázování). Hlasové cvičení při tom musí být melodicky i rytmicky snadno zapamatovatelné, tedy nemělo by být složité, neboť neprocvičujeme paměť, nýbrž hlasové dovednosti.
Aby mohlo dojít k vytváření návyků, musíme hlasové cvičení mnohokrát zopakovat. Nestačí je zazpívat jednou nebo dvakrát. K opakovanému provádění hlasového cvičení nám dobře poslouží, budeme-li je transponovat. Tím zároveň vznikne cvičení na rozšíření hlasového rozsahu žáků.
Hlasové cvičení transponujeme po půltónech. Vždy bychom měli jednoznačně zadat novou tóninu. K jednoznačnému zadání tóniny dojde, uvedeme-li ji spojem dominantního septakordu a tónického kvintakordu:
Ovšem pak je třeba se naučit tyto spoje do tóniny o půltón výš, tedy do Des-dur, D-dur, Es-dur, E-dur, F-dur, atd. V notách je to velmi nepřehledné:
Je proto lepší naučit se výše uvedenou kadenci „hmatově“. Levá ruka pak hraje basové tóny nové dominanty a nové tóniky.
—————